Nieuws
Eerste 13.538 vegetarische kiezers die op PvdD gestemd hebben dit jaar niets bereikt

Wie moet haar reisjes compenseren

Een vegetariër bespaart per jaar 1.100 kg C02 door geen vlees te eten.  Om de 14.892.390 kg co2 (tabel 1) uitstoot van Marianne Thieme haar vliegreisjes te compenseren moeten 13.538 mensen een jaar geen vlees eten alleen om op hetzelfde punt te komen als dat de wereld was voor Marianne besloot dat een interview met haar echt alleen op locatie aan de andere kant van de wereld mogelijk was.

13.538 nieuwe vegetariërs zijn er nodig om de vliegkilometers van mevrouw Thieme te compenseren.

Er moeten 744.619 extra bomen een jaar lang groeien om de kilometers van mevrouw te compenseren. De kilometers die ze maakt onder het mom van ‘de bossen redden’ (100 kg C02/5 bomen).

Er moeten 744.619 extra bomen een jaar lang groeien om de vliegkoningin rond te vliegen.

Om de reisjes te kunnen compenseren moeten de belastingbetalers in Nederland in een jaar tijd 84,6 miljoen kilometer minder rijden (benzine) of 64,7 miljoen kilometer met een auto die op diesel rijdt.

In totaal moeten 4.230 mensen een jaar lang de auto laten staan om de CO2 uitstoot te compenseren die mevrouw Thieme veroorzaakt met haar reisjes.

Een gemiddeld huishouden is verantwoordelijk voor  2,5 ton CO2 uitstoot per jaar aan verwarmingskosten omgerekend moeten bijna zesduizend huizen een jaar lang de verwarming helemaal niet aanzetten zodat de vliegkilometers van Marianne weer gecompenseerd worden.

5.957 huishoudens moeten een jaar lang de verwarming helemaal uitdraaien om de milieu schade van mevrouw Thieme weer enigszins ongedaan te maken.

Ontzag

Heel eerlijk, ben ik een beetje bang voor mensen als Marianne Thieme, ze geloven te eendimensionaal en in haar geval is dat ook nog een dubbel geloof. Een geloof in de bijbel en een geloof in een wereld waar de dieren een stem krijgen. Beide kunnen een mooier mens van je maken, maar alleen als je een bepaalde mate van integriteit hebt die zij mist. Op het moment dat je gelooft in iets maar enkel in woord en niet in daad dan ga je van betrouwbaar naar zeer onbetrouwbaar. Als ik daarbij de uitspraak voeg dat jullie geen politici zijn maar activisten en de uitspraak dat jullie op wereldniveau bezig zijn je te organiseren dan kan ik wel in alle eerlijkheid zeggen dat ik een enorme dreiging van jou voel uitgaan.  Ik vind het trouwens een criminele daad dat je dit ook nog eens allemaal doet onder werktijd voor ‘Nederland’. Je bent schaamteloos, grenzeloos en je lijkt ook nog werelddominantie na te streven. Ik denk dat het tijd wordt dat je gewoon bij milieudefensie of Greenpeace op de loonlijst komt, maar niet meer in de kamer. Jij bent geen ‘export product’ van Nederland je bent degene die het laatste beetje geloofwaardigheid wat Nederland nog heeft te grabbel gooit. Dus kom op, leg je functie neer ga een tijdje met je kinderen spelen die zien je amper en doe wat vrijwilligerswerk bij Greenpeace. Verander de wereld begin (en eindig) bij jezelf.

Gebruikte rekenmethode: Kg kerosine per gevlogen kilometer

Het is niet zo simpel dat je kan zeggen dat ieder vliegtuig zoveel per gevlogen kilometer verbruikt. Ik heb in dit voorbeeld als volgt gerekend;

  • Voor het opstijgen gebruikt een vliegtuig veel brandstof, verder maakt vooral de grote van het vliegtuig uit en of je wind mee of wind tegen hebt, maar even uitgaande van de gemiddelden dan zien wij het volgende:
    • passagiersvliegtuig +/- 300 passagiers
    • +/- 30.000 kilo per uur tijdens het opstijgen (opstijgen duurt ongeveer 5 minuten)
    • Gemiddelde snelheid tijdens de vlucht 800-900 km per uur
    • Gemiddeld brandstofverbruik tijdens de vlucht 6000-7000 liter per uur

Uitgaande van bovenstaande kom je op een gemiddeld verbruik van 7,5 liter (km) per km in het goedkoopste geval en maximaal (groter vliegtuig) 15 liter (km). Voor deze rekensom gaan wij uit van gemiddeld 10 liter per gevlogen km.

Tabel 1: Berekening C02 uitstoot per km per vliegreis (Milieucentraal, 2017;

1 kg kerosine 2.5 kg uitstoot
CO2 verreken factor 2.7
Vermenigvuldigfactor per gevlogen km 6,75
Van Naar Aantal km Retour km Aantal keren Totaal km Gem. aantal liters per km Co2 uitstoot in kg
Amsterdam Zweden Stockholm           1.431           2.862                  1           2.862                             28.620                  193.185
Amsterdam Stockholm           1.435           2.870                  1           2.870                             28.700                  193.725
Amsterdam Tblisi           3.202           6.404                  1           6.404                             64.040                  432.270
Amsterdam Georgie           7.727         15.454                  1         15.454                           154.540               1.043.145
Amsterdam Oslo           1.157           2.314                  1           2.314                             23.140                  156.195
Amsterdam Madrid           1.483           2.966                  1           2.966                             29.660                  200.205
Amsterdam London              358              716                  2           1.432                             14.320                    96.660
Amsterdam Marrakesh           2.535           5.070                  1           5.070                             50.700                  342.225
Amsterdam Benicassim           1.421           2.842                  1           2.842                             28.420                  191.835
Amsterdam Australie         14.251         28.502                  1         28.502                           285.020               1.923.885
Amsterdam Parijs              431              862                  2           1.724                             17.240                  116.370
Amsterdam Tirana           1.668           3.336                  1           3.336                             33.360                  225.180
Amsterdam Porto           1.614           3.228                  2           6.456                             64.560                  435.780
Amsterdam Curacao           7.941         15.882                  1         15.882                           158.820               1.072.035
Amsterdam Bibao           8.612         17.224                  1         17.224                           172.240               1.162.620
Amsterdam Nicosia           2.951           5.902                  1           5.902                             59.020                  398.385
Amsterdam Lissabon           1.866           3.732                  2           7.464                             74.640                  503.820
Amsterdam Istanbul           2.667           5.334                  1           5.334                             53.340                  360.045
Amsterdam Los Angeles           8.941         17.882                  2         35.764                           357.640               2.414.070
Amsterdam Stockholm           1.125           2.250                  1           2.250                             22.500                  151.875
Amsterdam Cancun           9.075         18.150                  1         18.150                           181.500               1.225.125
Amsterdam Kopenhagen              621           1.242                  1           1.242                             12.420                    83.835
Amsterdam Turijn              837           1.674                  2           3.348                             33.480                  225.990
Amsterdam New York           5.791         11.582                  1         11.582                           115.820                  781.785
Amsterdam Washington           6.191         12.382                  1         12.382                           123.820                  835.785
Amsterdam Wenen              936           1.872                  1           1.872                             18.720                  126.360
            14.892.390

20 thoughts on “Eerste 13.538 vegetarische kiezers die op PvdD gestemd hebben dit jaar niets bereikt

  1. Fantastisch artikel. Bedankt voor het indrukwekkende rekenwerk. Uiteraard ben ik het geheel eens met uw analyse van het hypocriete gedrag van Thieme en haar medestanders onder wie de heer Koffeman, die ik nog angstwekkender vind dan Thieme.

  2. Dhr Koffeman zei een aantal weken geleden tijdens een radio uitzending inderdaad letterlijk ‘wij zijn geen politici, wij zijn activisten’. Activisten in plaats van politici in de eerste en tweede kamer lijkt mij een zorgwekkende ontwikkeling.

  3. Ach, beetje onzin om hier over te zeiken. maar goed, ik zeik graag mee.

    Ik ben absoluut geen PVDD stemmer, en ben het eigenlijk ook nooit met ze eens. Maar als je gewoon naar activisten in het algemeen kijkt zijn er toch een paar activisten nodig. Als dat niet het geval was slijvernij nog steeds normaal en mochten vrouwen vandaag de dag nog steeds niet stemmen. En als we alle grote vervuilende bedrijven hun gang laten gaan dan zitten de rivieren vol met troep etc. Dus sja, ze zijn wel nodig.

    En over co2… wist je dat co2 goed is voor plantjes, dus in weze zorgt ze voor een groenere wereld door overal heen te vliegen.

  4. Ik ben het met je eens dat ‘ze’ nodig zijn. Net als dat de grote bedrijven nodig zijn. Ik ben niet eens tegen wat mevr Thieme doet, van mij mag ze iedereen zeggen te stoppen met vlees eten om zelf vervolgens iedere avond een biefstuk te eten maar geef dan gewoon toe dat het riekt naar een dubbel moraal en nog belangrijker ze heeft 150 vrije dagen per jaar net als ieder kamerlid gebruik die dagen dan om het woord te verspreiden.

  5. Meer interessant is wat je van haar boodschap vindt, dan dat je van haar gedrag vindt. Kan je daar geen berekening van maken? Wat is de impact van bijvoorbeeld ons plasticgebruik op het milieu?

  6. Boer Bosch heeft blijkbaar alles goed in rekening gebracht, maar ik zie niet dat hij de kosten met 300 (het gemiddeld aantal passagiers) heeft gedeeld. Je kunt namelijk niet één passagier verantwoordelijk maken voor de hele vlucht of het moet haar eigen vliegtuig betreffen.
    Ik zou dit soort berekeningen liever ingezet zien om de bewustwording van de bedreiging van ons milieu te bevorderen dan zijn doel iemand in diskrediet te brengen. De persoon Thieme zullen we namelijk wel overleven, maar de collectieve vervuiling van ons milieu niet.

  7. Ik kan haar gedrag niet berekenen. Dat komt deels door haar ambivalente gedrag. Haar uitspraken en haar gedrag sluiten soms wel en soms niet op elkaar aan. De impact van plastic gebruik is wel bij nadering te berekenen

  8. Als mevr Thiemen niet gegaan zou zijn als zij de enige passagier was in het vliegtuig dan kunnen wij zeggen ja laten wij de uitstoot delen. Maar kom op jij weet ook wel dat ze hoe dan ook gegaan was en zonder gekheid het maakt mij niet uit. Maar ik vind het jammer als ik op die lijst zie staan dat ze voor een interview van een uur 4.000km vliegt terwijl een interview zonder problemen via Skype of telefoon kan dan ben je, je idealen voorbij gestreefd.

  9. Leuk bedacht, maar ik denk niet dat Marianne Thieme alleen in dat vliegtuig zat, dus die berekening klopt natuurlijk van geen kant.

  10. Maar ik denk dat al had ze alleen gezeten, ze ook wel gegaan was.

  11. Mevr Thieme gedraagt ze als vele activisten. Ze voelen zich boven de wet geplaatst .Al die milieu eisen gelden voor de rest van de wereld, niet voor het elite groepje.
    Ik herinner me nog de greenpeace voorzitter, die met een helicopter naar zijn werk moest gaan. Ze innen wel ruim 200.000 euro per jaar en verwachten dat vrijwilligers en subsidie hun levensstijl opkrikken

  12. Vooropgesteld bedankt dat de PVDD wat aandacht krijgt. Dat gebeurt nog te weinig 🙂 Jammer dat de rekensom niet klopt. De uitstoot van de vlucht wordt niet over het aantal passagiers in het vliegtuig gedeeld. Het betekent dat zij alleen in dat vliegtuig zit.
    Maar belangrijker is dat juist zij die vluchten kan verantwoorden. Zonder vliegtuig is een live interview niet mogelijk. En dat is nodig om de boodschap over te brengen. De positieve invloed van Thieme op de wereld is zelfs buiten Nederland zo groot dat ze rest van haar leven er op los kan vliegen. Dat kan je van niet veel mensen zeggen.

  13. Dat is alleen niet zo heel realistisch he? Tenzij ze met een privé vliegtuig gevlogen was, waarbij ik het helemaal eens ben dat dit niet te verantwoorden is.

  14. Onzin. De tweede kamer heeft ongeveer 17 werken reces. Dat is de helft van wat u wilt doen overkomen. En reces is geen vakantie.

  15. Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen PvdD of WakkerDier supporter ben. Integendeel.

    Dit is echter wel een zeer matig stuk. Behalve dat het vol staat met spellings-en grammaticale fouten, wordt het stuk heel eenzijdig benaderd. Het stuk wordt opgebracht als objectief maar is doorspekt met de mening van de auteur. Tendentieus.

    (bovendien bevreemd het mij dat ik verplicht mijn e-mailadres moet achterlaten om een reactie te kunnen plaatsen. Nog vreemder is dat de reacties niet direct zichtbaar geplaatst worden.)

  16. De ‘ik vind’ in de tekst was een poging te laten zien dat het een mening is (behalve de rekensom) maar ik zal het nog duidelijker maken een volgende keer. Doe jij mij dan ook een plezier en geef de spelfouten even aan (grammaticaal mag je overslaan) :-).

  17. Inderdaad het is officieel geen vakantie ze kunnen teruggeroepen worden (van hun vakantieadres)

  18. Komt nog bij dat meneer lijkt te denken dat al deze reizen in één jaar zijn gemaakt, terwijl ze in werkelijkheid een periode van TWAALF jaar besloegen.

Comments are closed.